A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, röviden SEO)a weboldal minőségi látogatottság növelésére hivatott. Az organikus találatokból* nagyobb számban érkeznek a minőségi látogatók a weboldalra, így nem kérdés, hogy megéri foglalkozni vele.
*organikus találat jelentése: Google találati lista irányából érkező látogató
Egy adott tartalmat optimalizálunk, így a Google-hoz hasonló keresőmotorok a találati lista elején mutatják, amikor valaki keres valamit.
Amennyiben vállalkozásod weboldala nem keresőbarát és a tartalma nincs optimalizálva, úgy nagy eséllyel nem is jelenik meg a Google első oldalain, ami egyben azt is jelenti, hogy vállalkozásod láthatatlan a potenciális ügyfelek számára a keresőben. A kulcsszóhalmozás valamint a metaadatok kitöltése már régóta nem elegendő ahhoz, hogy egy weboldal a Google első oldalára kerüljön, a Google első hely pedig csak álom marad. A weboldal SEO optimalizálása egy összetett feladat, és nem ott kezdődik, hogy megírok egy cikket, ehhez sokkal nagyobb felkészülés szükséges.
Néhány éve elég volt megtalálni a jó kulcsszavakat, begyűjteni néhány visszamutató linket, a Google első hely már ott is volt, de ma ez sajnos szinte semmire sem elég, ha hiányoznak az optimalizálás alapjai, akkor a weboldal nem kap látogatókat a Google találati lista megjelenéseiből.
A keresőre optimalizálás egy lassú folyamat, viszont eredménye még hónapokig érezhető, figyelmen kívűl hagyása pedig sok vevő/ügyfél vesztéshez vezet.
A kulcsszókutatás sem maradhat el, hiszen enélkül hiába megtalálható weboldalunk a Google rangsor elején. Rengeteg weboldal tulajdonos büszkélkedik, hogy honlapja a keresőben az első oldalon megtalálható, sőt némely kulcsszóra keresőben első...
Igen... de hányan keresnek rá?
Mert ez itt a lényeg. Szép amikor büszke vagy weboldalad elért helyezéseire, de nem árt, ha azt is tudod, hogy adott kulcsszóra havonta hányan keresnek, mert enélkül nem lesz látogatott a weboldalad.
Miért szükséges a keresőoptimalizálás?
A mai világ annyira zajos internet terén, hogy nehéz kitűnni, előkelő helyezést elérni a Google keresőben. Elmondható, hogy szinte mindenki a Google keresőt használja, amikor valamit keres, ez pedig azt jelenti, hogy adott témában sok ezer, sok millió weboldal tartalmával kell felvenni a versenyt.
Mint írtam az internet adat mérete hatalmas, és ha egy weboldal nem esik át a keresőoptimalizálás folyamatán, akkor nem lesz megtalálható a célközönség számára. Mindig az lesz a keresőben első, aki elegendő pénzt, időt, energiát fordít az online marketingre.
Hogyan működik a keresőoptimalizálás?
A Google és más hasonló keresőmotorok algoritmus vagy szabálykészlet segítségével határozzák meg, hogy az adott lekérdezéshez milyen találatokat kell megjeleníteni. Ezek az algoritmusok rendkívül bonyolulttá váltak, és több száz vagy akár ezer különböző rangsorolási tényezőt vesznek figyelembe a keresők rangsorának meghatározásához.
Van azonban három alapvető tényező, amelyet a keresőmotorok értékelnek, hogy meghatározzák egy webhely minőségét és rangsorolási helyét:
Más webhelyekről származó linkek kulcsszerepet játszanak a webhely rangsorolásának meghatározásában a Google és más keresőmotorok a valóságot igyekeznek lemodellezni. Egy link más webhelyről szavazatának tekinthető, mivel a webhelytulajdonosok nem valószínű, hogy más, rossz minőségű webhelyekre mutatnak. Azok a webhelyek, amelyek sok más webhelyről linkeket szereznek, hitelességet szereznek a keresőmotorok szemében, különösen akkor, ha a rájuk linkelő webhelyek maguk is hitelesek.
A keresőmotorok a weboldal tartalmát is elemzik, hogy megállapítsák, mennyire releváns az adott keresési lekérdezéshez. A keresőoptimalizálás nagy része olyan tartalom létrehozásában rejlik, amely a keresőmotorok felhasználói által keresett kulcsszavakra irányul. Ezen a ponton ismét megemlítem, hogy a Google mesterséges intelligenciát használ a tartalom megértéséhez, így a kulcsszóhalmozás ma már mit sem ér, nem beszélve arról, hogy a weboldalra csábított felhasználókat is csak nekik íródott szöveggel tudjuk maradásra bírni.
A weboldalak HTML-ben íródnak, a HTML-kód felépítése is befolyásolhatja a keresőmotorok értékelését. A releváns kulcsszavak szerepeltetése az oldal címében, URL-jében és fejlécében, valamint annak biztosítása, hogy a webhely feltérképezhető legyen, olyan műveletek, amelyeket a webhelytulajdonosok tehetnek a webhely helyezés javítása érdekében.
A weboldal keresőoptimalizálás folyamata magában foglalja a keresőalgoritmusok ezen alapvető összetevőinek mindegyikének optimalizálását annak érdekében, hogy előkelőbb helyre kerüljenek a keresési eredmények között.
A keresőoptimalizálás alapjai
A weboldal keresőoptimalizálás már a weboldal készítés fázisában elkezdődik. Sajnos nem elég, egy jól kinéző weboldal, már a weboldal szerkezetének összeállításakor figyelni kell a keresőbarát felépítésre, különben az erőfeszítések ellenére sem tud jól teljesíteni a keresőkben.
Szűkszavúan:
Picit bővebben:
A weboldal szerekezeti felépítése, gyorsasága, felhasználói élmény, feltérképezhetőség stb.
Lássuk mi tartozik még ide?
Meta Title: szerepe kettős, míg a Google rangsorol vele, a felhasználó ez alapján dönti el, hogy kattint vagy sem.
Meta Description: szintén nagyon fontos, nagy mértékben segít a felhasználónak dönteni a kattintás ügyében.
Meta Keywords: Ma már nem használatos, egyes szakemberek szerint inkább negatív, a konkurencia pedig könnyedén kiaolvassa, hogy mire célzol. Tehát, ne használd.
IMG Alt: A keresőrobotok még nem tudják helyesen értelmezni a képeket, ezzel segíthetjük megérteni számukra a kép tartalmát.
Belső linkek: A linket mindig használd úgy, mint egy szavazatot. Jó eredményt akkor tudsz elérni vele, ha figyelembe veszed az adott link erő átadó képességét.
A weboldal tartalma mindig elsődleges. A keresőmotorok már értelmezik a weboldalon megjelenő szöveget, így fontos, hogy az adott téma mindig megfelelő információkat tartalmazzon, aktuális legyen.
Ugye észrevetted, hogy a YouTube videókon már szinte bármilyen nyelven elhangzó videót feliratoznak? Igen... a kereső robotok már ezt is értik.
Röviden azt mondanám, hogy a weboldaladra mutató linkek más weboldalakról, vagyis a linképítés. Miért fontos ez? A Google találati lista a valóságot modellezi, így nagyban függ attól is, hogy a weboldaladat hány másik weboldal jelöli meg hiteles forrásnak. Minden egyes weboldaladra mutató link egy szavazat, de mindegyik szavazat súlyozva van. Ismered a mondást, hogy "Ne csak azt nézd mit mond, nézd meg azt is, hogy ki mondja"?
Nem mindig szükséges a globális első hely megszerzése, előfordul, hogy a helyben élők elérése bőven elegendő, sőt még célravezetőbb is. Kevesen használják ki a helyi keresőoptimalizálás előnyeit.
A linképítés fontosság a a pingvin algoritmus élesítése óta világos, hiszen egy automatikusan futó algoritmus vizsgálja a viszontlinkeket (backlink), és elég magas százalékban befolyásolja a Google helyezés alakulását. A különféle linkfarmok ideje lejárt, a minőséget nélkülöző linkek akár ronthatnak is a weboldal keresőben elfoglalt helyezésén. Újabb és újabb algoritmus frissítésekkel biztosítja a Google, hogy az általa nyújtott keresési eredmények minél megbízhatóbbak és minőségiek legyenek.
Mitől függ a keresőoptimalizálás eredménye?
Nagy mértékben függ attól, hogy mekkora a verseny az adott kulcsszóra. Minél nagyobb a verseny, annál több időt vesz igénybe az elemzés, szövegírás valamint a linképítés. Általánosan elmondható, hogy 100-150 óra szükséges a megfelelő eredmény eléréséhez, de itt ismét megemlíteném a versenyt az adott kulcsszóra, adott esetben lehet több és kevesebb is.
A hatékony title és a keresőoptimalizálás - TIPP!
A keresőoptimalizálás mellett nem szabad elfelejteni az átkattintási hajlandóságot (CTR) sem.
Miért fontos ez?
Adódhat olyan helyzet, amikor bár weboldalunké a Google első hely, de mégsem élvezzük annak áldásos hatását, mert nem kelti fel a felhasználók érdeklődését.
Nos, ilyenkor itt az ideje annak, hogy foglalkozzunk végre a title szövegezésével is. A keresőoptimalizálás folyamán belefektetett energia nagyrésze felesleges lehet, ha ezt a lépést kihagyjuk.
Az organikus CTR növelésének egyik módja, hogy a title megadásakor kulcsszó összetételeket használunk, vagyis olyan kulcsszavakat, amik több szóból állnak. A kulcsszó összetétel eredményeképpen a felhasználók motiváltabbak lesznek a kereső találati listáján weboldalunkra kattintani.
Egészségedre! ;)
A keresőoptimalizálás elengedhetetlen eleme a minőségi tartalom
Bármennyire is úgy gondolod, hogy elegendő a kulcsszavak használata megfelelő sűrűséggel, ezen a ponton ki kell ábrándítsalak.
A Google kereső mesterséges intelligencia használatával elemzi a weboldal tartalmát valamint szerkezetét, így pontosan tudja, hogy egy adott szöveg mennyire értékes.
Manapság a minőségi és hasznos tartalom visz előre, tehát tetszik vagy nem, egyedi tartalmakat kell gyártani ahhoz, hogy a keresőben első lehessen a weboldalad.
Ha mégis sikerülne jó helyezést elérni egy olyan tartalommal, ami nem az ügyfelek részére íródott, nem tudsz majd profitálni belőle megfelelően, hiszen magas lesz a visszafordulás aránya.
A jól megírt tartalom értéket képvisel, vagyis hasznos és friss az adott témában.
A hasznos és friss tartalom lehetővé teszi, hogy vállalkozásod akár vezető szerepet töltsön be az iparágban, növelve ezzel a vállalkozásod ismertségét, a fogyasztók bizalmát, tiszteletét, akár lojalitását.
A tartalommarketing lehetővé teszi, hogy feltárd a fogyasztó fájdalmas pontjait, és beszélj arról, hogyan oldja meg a terméked, szolgáltatásod ezeket a problémákat. Ez közvetlenül értékesítéshez vezethet.
A tartalommarketing egy olyan taktika, amelyet használnod kell a követőbázisod és a márkád ismertségének növelésére. A tartalommarketing olyan tartalom létrehozására vonatkozik, melyek növelik a weboldal forgalmát. A tartalomtípusok közé tartozhatnak blogok, infografikák és egyéb képek, melyek célja, hogy érdeklődést keltsenek a terméked vagy szolgáltatásod iránt.
Miért fontos a jó tartalom?
Mert egy Google-ból érkező felhasználó boldog, ha megtalálja azt az eredményt, amely a legjobban szolgálja az igényeit.
Ahogyan a világ legjobb marketingje sem segít a rossz termék értékesítésében, a weboldal keresőoptimalizálás is haszontalan, ha nincs minőségi tartalom.
Milyen terjedelmű tartalom ideális keresőoptimalizálás esetén?
Erre nem lehet egyértelműen válaszolni, mert különböző szempontokat kell figyelembe venni.
Tartalmi szempontból fontos, hogy a publikált szövegben megfelelő mennyiségben és sűrűségben használjuk a kulcsszavakat. Az ideális szintet meghatározni meglehetősen nehéz, de ha sikerül elérni, akkor a felhasználók és a Google kereső is hasznosnak fogja értékelni az így elkészített tartalmat.
Tudom, ez a nesze semmi fogd meg jól kategória, de hidd el ez sokszor tényleg matek szinten történik, hogy adott hosszúságú szövegben hányszor kell előfordilni az adott kulcsszavaknak.
A minimum terjedelem teljesen változó piaconként, azonban úgy gondolom, hogy a keresőoptimalizálás összes egyéb körülménye megkívánja, hogy kb. 580 szónál húzzuk meg az alsó határt.
A keresőoptimalizálás és az UX
Az UX jelentése a felhasználói élmény, melynek jó tervezésével fokozható, vizuálisan vonzóbbá tehető a weboldal esztétikája.
Ne értsd félre, ez nem csak arról szól, hogy a weboldal jól nézzen ki. Sokkal inkább szól a weboldal funcionalitásáról, vagyis, hogy jól működjön. Az UX a navigációtól a könnyű kezelhetőségig, még a weboldal hangulatát is beleértve jelenti. Mindez arról gondoskodik, hogy a látogatók megtalálják amit keresnek, böngészés közben elköteleződjenek, vagyis a weboldal felhasználóbarát legyen.
Lehet most felteszed a kérdést magadban, hogy mindez hogyan befolyásolja a weboldal keresőoptimalizálást, de az már évekkel ezelőtt bebizonyosodott, hogy az UX is elengedhetetlen része a keresőoptimalizálásnak.
A Search Engine Land szerint ha weboldal rossz felhasználói élményt nyújt a látogatóknak, akkor a Google kereső találati listáján alacsonyabb helyezést érhet el.
Egyedi weboldal vagy tartalomkezelő használata jobb keresőoptimalizálás szempontjából?
A CMS a Content Management System rövidítése, magyarra lefordítva tartalom kezelő rendszer. A tartalomkezelő rendszer mint a WordPress például rengeteg funkcióval ellátott előre megírt rendszer, rengeteg olyan funkcióval ellátva, amit soha nem fog használni a tulajdonosa.
Előnye, hogy gyorsan elkészül, nem kell hozzá programozói tudás, akár ingyenesen is létrehozható amennyiben elég ügyes vagy.
Hátránya, mivel előre megírt, a szerkezetére nem lehet hatással sem a tulajdonos, sem a weboldal készítő, a weboldal keresőoptimalizálás így nagyon sokszor azon múlik, hogy milyen beépülő modul vagy templét kerül felhasználásra.
Az egyedi weboldal készítés funkcióit tekintve a megrendelő igényeihez igazodik, így lényegesen gyorsabb lesz a weboldal betöltési sebesség.
Előnye, hogy jól megfogalmazott igény esetén pontosan azt és úgy fogja tudni a weboldal, ahogy a megrendelő szeretné, a Google minőségi irányelveinek jobban megfeleltethető, kevésbé van kitéve támadásoknak. Keresőoptimalizálás szempontjából már a szerkezet összeállításánál figyelni tudunk a keresőbarát felépítésre.
Hátránya, hogy picit több idő szükséges az elkészüléshez.
Ha sokféle egyedi igényed van és a biztonság is fontos számodra, akkor érdemes inkább az egyedi weboldal készítés mellett dönteni.
A keresőoptimalizálás előnyei
Egyik nagy előnye, hogy minőségi látogatókat hoz a weboldalra. A hirdetésre kattintó látogatókkal ellentétben konkrét keresési szándékkal érkező látogatókat kaphatunk honlapunkra, így nagyobb valószínűséggel hajlanak konverzióra, mint a hirdetésből érkező látogatók.
A keresőoptimalizálás másik nagy előnye, hogy tartósabb eredményt hoz, mint a hirdetés, vagyis nem csak akkor kapunk látogatókat amikor fizetünk érte, hanem ez egy viszonylag folyamatos állapot. Azért viszonylag, mert közben a konkurencia is szeretne előrébb jutni, és az ő sikereire időnként reagálni kell.
Keresőoptimalizálás a keresőben első helyre néhány óra alatt lehetséges?
A keresőben első helyet elérni néhány óra alatt nem lehetetlen, hiszen vannak olyan kulcsszó összetételek, amikre viszonylag egyszerű az első helyre kerülni akár azonnal is, de érdemes reálisan tekinteni a keresőoptimalizálás által elérhető lehetséges eredményekre.
Az keresőoptimalizálás egy hosszabb folyamat, ami hosszabb távon tud átütő eredményt elérni.
Mire jó a keresőoptimalizálás tanácsadás?
A keresőoptimalizálás tanácsadás akkor lehet hasznos számodra, ha elakadtál valamiben, ha ötlet vagy iránymutatás szükséges, hogy milyen módon folytasd a keresőre optimalizálást.
Mire jó a keresőoptimalizálás audit?
A keresőoptimalizálás audit a weboldalad hibáit tárja fel, így kiderül, hogy mit kell a javítani ahhoz, hogy eredményesen szerepeljen a keresőben.
Mi az a havidíjas keresőoptimalizálás?
A havidíja keresőoptimalizálás célja, hogy a meglévő tartalom folyamatos optimalizálása a minél előkelőbb helyezés érdekében.
A keresőoptimalizálás segít a Google helyezés javításban.
Helyezd előrébb vállalkozásod a keresőoptimalizálás segítségével!